Rehber Profesyonel monitör seçerken dikkat edilmesi gerekenler.

Silicone Android Uygulaması

LaMorte

Gold Sample
Katılım
4 May 2021
Mesajlar
618
Çözümler
3
İfade skoru
2.297
Bilerek önceki konuda değinmedim. Çünkü uzun uzun yazsam bile arayan kişilerin ilgisini çekeceğini düşünmedim. Birazda reaksiyon kasmak tabi :oops:.

Öncelikle amacınızı belirlemeniz gerekiyor. Onun için 4 bölüme ayırdım(5 olmuş :zaxd3:)

-Dijital içerik
-Freelance
-Baskı ve matbaa
-TV yayınları
-Film endüstrisi

Dijital İçerik
Ne önemli?: Renk gamutu, panel türü değeri ve HDR. Kalibrasyon cihazınız yoksa Delta E<2 ama düşük bütçede elde edemezsiniz.

Ele almamız gereken gamut sRGB gamutudur. %124 sRGB sizin içeriğinizi soluk, diğerlerinin içeriklerini doygun yapacaktır. %97-%103 arası sRGB gamutu idealdir.
Rec. 709 gamutu da var ama elde etmesi biraz tuzlu. Sinemacılık için kullandığı da söyleniyor, sRGB gibi dijital içeriklerde de kullanıldığı söyleniyor. Kafa karıştırıcı.

Panel türü: Panelin her yerine 90 derece açıyla baktığınızdan emin misiniz? Değilsiniz! İstisnalar olabilir ama görüş açısından dolayı PLS, IPS ve türevleri diye panellerden daha iyidir.

HDR: HDR içerik üreticileri HDR monitörü olmadan neye göre video işleyecek? HDR monitöre ihtiyacı var tabii ki. Bu yüzden işleyeceği video ve bütçeye göre bir hr seviyesini ele almak gerekiyor. Profesyonellik baş taçta HDR 1400 ve 1000, yarı profesyonelde HDR 600 ve amatörde ise HDR 500 ve 400. Tabii bütçe yetiyorsa daha üstü neden olmasın?

Delta E<2: Bunu dE<2 veya (üçgen)<2 olarak da görebilirsiniz. Renk sapması demektir. Profesyonel Monitörler ile son kullanıcı monitörlerini ayıran nokta işte budur. Bu monitörler fabrika çıkışı kalibrasyondan geçer. Zaten siz de günlük monitörleri kalibrasyon yaparsanız dE<2 seviyesine kadar indirebilirsiniz ama onlara göre kalibrasyonları daha sık yapmak zorunda kalabilirsiniz.

Freelance
Renk gamutu değerleri, panel türü ve HDR
Renk Gamutu: Sadece video veya fotoğraf işliyorsanız bir üst bölüme. Grafik tasarım için ARGB, NTSC, sRGB gamutu ele alınmalı. ARGB ve NTSC gamutu yeşili daha çok kapsadığı için dolayısıyla Cyan'ı ve yellow'u da daha çok kapsar. CMYK(baskıda kullanılan renkler), yani baskıda kullanılan renkleri seçerek çıktıda bambaşka bir renk görmemek için yeni proje açıldığında seçilir.
RGB de seçilebilir ama bu dijital içindir. RGB için sRGB gamutu ele alınmalı.

Renk gamutu: Bütçe içinde olabildiğince yüksek NTSC ve ARGB gamutunu bulmanız lazım ama aynı zamanda sRGB gamutu da %100'e yakın olmalı.

Panel türü: Panelin her yerine 90 derece açıyla baktığınızdan emin misiniz? Değilsiniz! İstisnalar olabilir ama görüş açısından dolayı PLS, IPS ve türevleri diye panellerden daha iyidir.

HDR: HDR içerik üreticileri HDR monitörü olmadan neye göre video işleyecek? HDR monitöre ihtiyacı var tabii ki. Bu yüzden işleyeceği video ve bütçeye göre bir hr seviyesini ele almak gerekiyor. Profesyonellik baş taçta HDR 1400 ve 1000, yarı profesyonelde HDR 600 ve amatörde ise HDR 500 ve 400. Tabii bütçe yetiyorsa daha üstü neden olmasın?

Baskı ve matbaa
Renk gamutu değerleri.

Renk gamutu: Bütçe içinde olabildiğince yüksek NTSC ve ARGB gamutunu bulmanız lazım. İkisi de birbirine yakın kapsama sahip. Baskıda CMYK renkleri kullanıldığı için ARGB, NTSC, sRGB gamutu ele alınmalı. ARGB ve NTSC gamutu yeşili daha çok kapsadığı için dolayısıyla Cyan'ı ve yellow'u da daha çok kapsar. CMYK(baskıda kullanılan renkler) seçerek, yani baskıda kullanılan renkleri seçerek çıktıda bambaşka bir renk görmemek için yeni proje açıldığında seçilir.

TV Yayınları
NTSC

NTSC: Türkiye'de NTSC gamutu kullanıldığı için bu gamutu ele almanız gerekiyor. Ama diğer ülkelerde PAL veya SECAM kullanılabilir. NTSC veya ARGB gamutunu olabildiğince yüksek tutmaya çalışın.

Film Endüstrisi
DCI P3 ve HDR.

DCI P3: Projeksiyonlarda DCI P3 gamutu ele alınır. Bu yüzden biz de DCI P3 gamutunu ele almalıyız. Olabildiğince yüksek tutulmalı.

HDR: Mümkün olduğunca en yüksek HDR seviyesi seçilmeli. Yoksa nasıl filmi işleyebilirsiniz ki?


Soru? Cevap¿

Soru?: Bit derinliği neden yok?
Cevap: Gerek filmler gerekse de çoğu video 10bit çekilir, 8bit export alınır. Sebebi ise 10bit videoların coloristler için daha geniş şans tanımasıdır.

Pek bir şey bulamadım soru olarak. Konu altına sorabilirsiniz.
 

Wolerm

Gold Sample
Katılım
30 Mar 2021
Mesajlar
2.333
İfade skoru
6.005
Bilerek önceki konuda değinmedim. Çünkü uzun uzun yazsam bile arayan kişilerin ilgisini çekeceğini düşünmedim. Birazda reaksiyon kasmak tabi :oops:.

Öncelikle amacınızı belirlemeniz gerekiyor. Onun için 4 bölüme ayırdım.

-Dijital içerik
-Freelance
-Baskı ve matbaa
-TV yayınları
-Film endüstrisi

Dijital İçerik
Ne önemli?: Renk gamutu, panel türü değeri ve HDR. Kalibrasyon cihazınız yoksa Delta E<2 ama düşük bütçede elde edemezsiniz.

Ele almamız gereken gamut sRGB gamutudur. %124 sRGB sizin içeriğinizi soluk, diğerlerinin içeriklerini doygun yapacaktır. %97-%103 arası sRGB gamutu idealdir.
Rec. 709 gamutu da var ama elde etmesi biraz tuzlu. Sinemacılık için kullandığı da söyleniyor, sRGB gibi dijital içeriklerde de kullanıldığı söyleniyor. Kafa karıştırıcı.

Panel türü: Panelin her yerine 90 derece açıyla baktığınızdan emin misiniz? Değilsiniz! İstisnalar olabilir ama görüş açısından dolayı PLS, IPS ve türevleri diye panellerden daha iyidir.

HDR: HDR içerik üreticileri HDR monitörü olmadan neye göre video işleyecek? HDR monitöre ihtiyacı var tabii ki. Bu yüzden işleyeceği video ve bütçeye göre bir hr seviyesini ele almak gerekiyor. Profesyonellik baş taçta HDR 1400 ve 1000, yarı profesyonelde HDR 600 ve amatörde ise HDR 500 ve 400. Tabii bütçe yetiyorsa daha üstü neden olmasın?

Delta E<2: Bunu dE<2 veya (üçgen)<2 olarak da görebilirsiniz. Renk sapması demektir. Profesyonel Monitörler ile son kullanıcı monitörlerini ayıran nokta işte budur. Bu monitörler fabrika çıkışı kalibrasyondan geçer. Zaten siz de günlük monitörleri kalibrasyon yaparsanız dE<2 seviyesine kadar indirebilirsiniz ama onlara göre kalibrasyonları daha sık yapmak zorunda kalabilirsiniz.

Freelance
Renk gamutu değerleri, panel türü ve HDR
Renk Gamutu: Sadece video veya fotoğraf işliyorsanız bir üst bölüme. Grafik tasarım için ARGB, NTSC, sRGB gamutu ele alınmalı. ARGB ve NTSC gamutu yeşili daha çok kapsadığı için dolayısıyla Cyan'ı ve yellow'u da daha çok kapsar. CMYK(baskıda kullanılan renkler), yani baskıda kullanılan renkleri seçerek çıktıda bambaşka bir renk görmemek için yeni proje açıldığında seçilir.
RGB de seçilebilir ama bu dijital içindir. RGB için sRGB gamutu ele alınmalı.

Renk gamutu: Bütçe içinde olabildiğince yüksek NTSC ve ARGB gamutunu bulmanız lazım ama aynı zamanda sRGB gamutu da %100'e yakın olmalı.

Panel türü: Panelin her yerine 90 derece açıyla baktığınızdan emin misiniz? Değilsiniz! İstisnalar olabilir ama görüş açısından dolayı PLS, IPS ve türevleri diye panellerden daha iyidir.

HDR: HDR içerik üreticileri HDR monitörü olmadan neye göre video işleyecek? HDR monitöre ihtiyacı var tabii ki. Bu yüzden işleyeceği video ve bütçeye göre bir hr seviyesini ele almak gerekiyor. Profesyonellik baş taçta HDR 1400 ve 1000, yarı profesyonelde HDR 600 ve amatörde ise HDR 500 ve 400. Tabii bütçe yetiyorsa daha üstü neden olmasın?

Baskı ve matbaa
Renk gamutu değerleri.

Renk gamutu: Bütçe içinde olabildiğince yüksek NTSC ve ARGB gamutunu bulmanız lazım. İkisi de birbirine yakın kapsama sahip. Baskıda CMYK renkleri kullanıldığı için ARGB, NTSC, sRGB gamutu ele alınmalı. ARGB ve NTSC gamutu yeşili daha çok kapsadığı için dolayısıyla Cyan'ı ve yellow'u da daha çok kapsar. CMYK(baskıda kullanılan renkler) seçerek, yani baskıda kullanılan renkleri seçerek çıktıda bambaşka bir renk görmemek için yeni proje açıldığında seçilir.

TV Yayınları
NTSC

NTSC: Türkiye'de NTSC gamutu kullanıldığı için bu gamutu ele almanız gerekiyor. Ama diğer ülkelerde PAL veya SECAM kullanılabilir. NTSC veya ARGB gamutunu olabildiğince yüksek tutmaya çalışın.

Film Endüstrisi
DCI P3 ve HDR.

DCI P3: Projeksiyonlarda DCI P3 gamutu ele alınır. Bu yüzden biz de DCI P3 gamutunu ele almalıyız. Olabildiğince yüksek tutulmalı.

HDR: Mümkün olduğunca en yüksek HDR seviyesi seçilmeli. Yoksa nasıl filmi işleyebilirsiniz ki?


Soru? Cevap¿

Soru?: Bit derinliği neden yok?
Cevap: Gerek filmler gerekse de çoğu video 10bit çekilir, 8bit export alınır. Sebebi ise 10bit videoların coloristler için daha geniş şans tanımasıdır.

Pek bir şey bulamadım soru olarak. Konu altına sorabilirsiniz.
Usta Proart gereksiz pahalı mı?
 
KS
LaMorte

LaMorte

Gold Sample
Katılım
4 May 2021
Mesajlar
618
Çözümler
3
İfade skoru
2.297
KS
LaMorte

LaMorte

Gold Sample
Katılım
4 May 2021
Mesajlar
618
Çözümler
3
İfade skoru
2.297
 

Wolerm

Gold Sample
Katılım
30 Mar 2021
Mesajlar
2.333
İfade skoru
6.005
Heee, ben o kadar para vermemde 2K olan bir tane vardı. 1080p ve 2K.
 

Adolf Hitler

Gold Sample
Katılım
30 Mar 2021
Mesajlar
804
Çözümler
4
İfade skoru
2.006
KS
LaMorte

LaMorte

Gold Sample
Katılım
4 May 2021
Mesajlar
618
Çözümler
3
İfade skoru
2.297

Bu içeriği görüntüleyen kullanıcılar

Silicone Makale

Yeni konular

Silicone YouTube

Top