Denizaltı'ların Önemini Arttıran Scapa Flow Baskını

Silicone Android Uygulaması

Karl Dönitz

Bronze Sample
Katılım
20 Mar 2022
Mesajlar
65
İfade skoru
253
2. dünya savaşı başladığında Almanya'nın 65 denizaltı'sı vardı ama bu Karl Dönitz için yetersizdi. Almanya Denizaltı filosu komutanı Karl Dönitz ısrarla 300 tane denizaltı ile tüm atlantiğin kontrolünü sağlayacağına inanıyordu ama bu kadar denizaltı üretimi için önemli bir başarı gerekiyordu çünkü o zaman denizaltıları pek popüler değildi. Ayrıca Almanya donanmasının popüleritesi Almanya hava kuvvetleri ve Kara kuvvetlerine oranla çok azdı.

Bunun üzerine Karl Dönitz İskoçyada bulunan Scapa Flow körfezine bir baskın yapılmasını planladı. Burası Britanya'nın en büyük deniz üslerinden biriydi. Körfezin girişi adalarla kaplı ve körfeze 7 giriş bulunmakta. 3 ana giriş anti denizaltı ağları ile kapatılmıştı. Diğer 4 giriş ise daha dar olmaları ve gel gitin fazla olması sebebiyle eski şileplerin batırılmasıyla kapatılmıştı. Karl Dönitz bölgenin hava fotoğraflarını çektirmişti ve bölgedeki bir ajanlarından bilgi alıyordu. Buraya yapılacak bir baskın ile savaşta denizaltıların önemi anlatılacaktı.

Bu zorlu görev için U-boot komutanı Günther Prien seçilmişti

Gunter-Prien.jpg


günter prien.jpg


1 ekim pazar günü Günther Prien karargaha çağrıldı. Karl Dönitz harekatı henüz 31 yaşında olan Prien'e anlattı. Birinci dünya savaşı sırasında yapılan 2 başarısız denemeden bahsetti ve görevi kabul edip etmeyeceğini düşünmesi için ona 48 saat süre verdi. Günther Prien ertesi gün karargaha giderek görevi kabul ettiğini bildirdi. Bu görev hiç kolay olamayacaktı çünkü Britanya Almanlar denize açılmasın diye atlintiğe devriyeler yerleştirmiş ve mayınlarla döşemişti. Bu görev Prien'e verildiğinde Fransa daha işgal edilmemişti. Bu yzüden Almanların English Channel'a girmesi yasaktı. Almanların atlantiğe açılması için gidebileceği tek yer kuzey deniziydi (norveç ve iskoçya arasındaki deniz) ve kuzey deniz'i çok sıkı korunuyordu.

Ayrıca görevi sadece Günther Prien biliyordu ve 44 kişilik mürettebatına bu görev daha sonra açıklanacaktı. 8 ekim 1939'da u-boot kiel limanından gizlice ayrıldı. Günther Prien işini garantiye almayı seven biriyde mürettebatını yediği yemkten uyku düzenine kadar teftiş etti ve görev zamanına kadar tatbikatlar yaptı. 4 gün sonra orkney adalarına ulaşmışlardı. Burada Günther Prien mürettebatına görevi açıkladı. Mürettebat bune çok sevinmişti çünkü Britanyalılardan intikam alınacaktı. Torpidolar ısıtılmıştı ve Scapa flow'a girilmişti fakat u47 denizaltı'sı bir kabloya takılıp batık bir gemiyi kendine çekiyordu buda çok fazla ses çıkarıyordu. Biraz ilerledikten sonra ses kesildi ve kimse sesi farketmedi ve u47 yoluna devam etti.

Hava fotoğraflarında 5 büyük savaş gemisi, 1 uçak gemisi, 10 kruvazör ve onlarca küçük gemi görülüyordu. ama demir yerine geldiklerinde şok oldular. ingiliz donanma komutanı Amiral sir chales morton forbes üssü yeterince güvenli bulmamış ve tüm filoyu başka üs noktasına hareket ettirmişti. prien bu durum karşısında büyük bir hayal kırıklığı yaşadı. istediğini bulamıştı. hedef olabilecek bir gemi var mı diye körfez içinde dolaşırken iki gemiyle karşılaştı. bunlar ingiliz 2. harp filotillası sancak gemisi hms royal oak ve deniz uçağı taşıma gemisi hms pegasus'du.

Prien ve mürettebatı beklediği şansı yakalamıştı. Hemen yüzeye çıkıldı ve 3 torpido atış için hazırlandı. 3 torpido 15 saniye aralıklarla saat 00:58'de hedefe atıldı. u-47'nin mürettebatı tedirgin bir şekilde, nefesini tutmuş bekliyordu. Patlama zamanı geldiğinde sadece bir patlama sesi duyuldu fakat hms royal oak hiçbir şey olmamış gibi yoluna devam ediyordu. Köprü üstündeki subaylar bunun bir torpido isabeti olduğunu anlamamışlardı. Prien ise torpidonun başka bir gemiye çarptığını sanıyordu. Daha sonra u-47 geriye döndü bu sırada torpido tüplerini tekrar doldurdu ve yeniden saat 01:22'de ateşledi. bu sefer üç torpido da hedefe tam isabet etti. Gemideki tüm elektrikler ve haberleşme sistemi çöktü. Makine dairesine isabet eden bir torpido burada devasa bir delik açtı ve bu delikten gemi su almaya başladı. barut kapsülleri alev aldı. geminin her yeri alev alev yanmaya başlamışken gemi yan yatarak batmaya başladı. birçok denizci yanarak öldü. gemide haberleşme sistemi çöktüğünden gemiyi tahliye emri verilemedi. elektrik kesildiğinden bazı kaportalar açılamadı. duman ve karanlık yüzünden askerler çıkış yollarını bulamadılar. iki asker bir kaportayı açmayı başarmışlardı. fakat gemi yan yatınca kaporta üstlerine devrildi ve ikiye bölünerek feci şekilde can verdiler. dışarı çıkabilenler denize atladılar. deniz sıcaklığı 9 derece olduğu için bir çoğu donarak öldü. filikalar gemi alabora olurken ters döndü ya da yıkılan direk altında parçalandılar. ikinci filotilla komodoru tuğamiral henry blagrove ile birlikte 833 denizci hayatını kaybetti. hms royal oak'da 15 dakikada batırılmıştı. saat 01.16'da başlayan saldırı 01.33'de sona erdi. basan sisin yardımıyla u-47 scapa flow'dan hızlıca uzaklaştı ve Günther Prien ve ekibi güvertede biralarla kutlama yaptılar.

Burada ise Prien'ın u 47'si var:

u-47-under-guenther-prien-on-returning-from-a-patrol-1939-C45715.jpg


Görevin başarılı olduğu Karl Dönitz'e bildirildi ve hazırlıklara başlandı. Sonra u47 üssünün bulunduğu kiel'e güvenli bir şekilde geri döndü. Kiel'de büyük bir törenle karşılandılar. Bu baskın sonrası ''scapa flow boğası'' unvanını alan prien, bizzat adolf hitlerin elinden 1. sınıf demir haç ile mürettebatı ise 2.sınıf demir haç madalyası ile ödüllendirildiler. Bu görevden önce popüler olmayan deniz kuvvetleri görevden sonra tüm basın U-bootlar hakkında bahsediyordu. tabi ki günther prien'in başarıları bunlarla kalmıyordu prien 10 devriyede kayıtlara göre 30 gemi batırmıştı bu popüler olmayan Alman donanması için muhteşem bir sayıydı hatta Karl Dönitz Prien'e artık göreve çıkmaması eğitimci olarak kalmasını istedi fakat prien bunu kabul etmedi ve görevine devam etti.

Gunther-Prien.jpg


Almanlar bu baskını çok iyi propaganda olarak kullandı hatta hitler bir konuşmasında Churchill'e 'Günther Prien evine kadar gelsin mi?' demişti. Baskın öylesine etkili olmuştu ki, ingiliz donanması başkan churchill'in emriyle kullanılmayan gemileri batırdı, mayın döşedi, hava savunmayı arttırdı. ayrıca ''Churchill Bariyeri'' ile girişler tamamen kapatıldı.

Günther Prien yasak olmasına rağmen vurduğu gemilerdeki sivilleri denizaltısına alıyordu. Hatta bu yüzden Karl Dönitz ile tartışmışlardı .u 47 ise 7 mart 1941'de kuzey atlas okyanusunda rockall bankı yakınlarında aralarında yüzbaşı günther prien'in de bulunduğu 45 mürettebatı ile beraber kayboldu. Almanlar bunu herkesden gizledi.Taki Churchill 1941 mayıs ayındaki konuşmasına kadar bu konuşmada churchill hitlere defalarca günther 'prien nerde dedi ?' ve almanlar 8 mart 1941 günü prien'ın ölüm günü olarak kabul ettiler.
 
Son düzenleme:

Bu içeriği görüntüleyen kullanıcılar

Silicone Makale

Yeni konular

Silicone YouTube

Top